Artikel(en) - €0,00
Uw winkelwagen bevat nog geen items.
Bestellen

Posterformaten en -afmetingen: welke moet ik gebruiken?

  • Geplaatst op

Posters zijn er in allerlei soorten en maten. Er is zoveel keuze dat u soms door de bomen het bos niet meer ziet. Dat is natuurlijk heel begrijpelijk. Om u te helpen bij de keuze welk posterformaat bij u past hebben wij een overzicht gemaakt met de verschillende formaten en afmetingen. Ook lichten we toe welke posters u het beste kunt kiezen voor bepaalde locaties en de functie van uw boodschap. Of u nu voor een A0 poster kiest of voor een B1 poster, het overbrengen van uw boodschap staat natuurlijk centraal. 

Poster A3

A3 is een veel gekozen posterformaat. Een A3 poster heeft een formaat van 297 x 420 mm en verleent zich daarom goed als poster. Het A3 formaat poster wordt veel gebruikt voor posters die worden gebruikt als decoratie voor in huis. Daarnaast is het ook een ideaal formaat voor promotiemateriaal. Hetzij het promoten van een feest, hetzij het promoten van een nieuw product. 

Poster A2

Een A2 poster is even groot als vier keer een A4’tje. De afmetingen van een A2 zijn namelijk 420 x 594 mm. Het is een opvallend formaat poster om uw beelden duidelijk over te laten komen. A2 wordt veel gebruikt in de reclamewereld, bijvoorbeeld bij het promoten van producten. Dit posterformaat verleent zich goed om reclame-uitingen bij uw doelgroep binnen te laten komen. Als een A2 poster in beeld verschijnt zal deze groot genoeg zijn om de aandacht te trekken, maar daarentegen is de poster niet overheersend.  

Poster A1

Een A1 formaat poster vind je veel op veel plekken verspreid door openbare ruimtes. Met een afmeting van 594 x 840 vind je deze posters met name in lichtbakken, als tuinposters en bij stoepborden.  Hierbij kun je denken aan die borden van de VVV die een beetje naar voor en achter kunnen bewegen. Leuk weetje: bij de bouw gebruiken ze vaak A1 posters in de vorm van bouwtekeningen en in de architectuur voor het uitwerken van schetsen. Een A1 is dus een veelzijdig formaat. Met dit formaat weet u zeker dat de poster niet over het hoofd gezien wordt.  

Poster A0

Een A0 formaat poster is 16 keer groter dan een A4. Om een beeld te scheppen is het 840 x 1188 mm. Dit formaat wordt met name gebruikt voor buitenreclame. Plekken waar je A0 posters zult tegenkomen is op reclameborden en bij theaters en bioscopen. Het grote formaat zorgt ervoor dat deze poster niet te missen is. Bij dit posterformaat ziet u ook vaak een combinatie van beeld en tekst, waarbij het veelal meer nijgt naar beeld. Bijvoorbeeld een filmposter met een posterbeeld, de naam van de film en een foto van bijvoorbeeld de hoofdacteurs.  

Poster Abri

Het formaat van een abri poster betreft 1185 x 1750 mm. Je komt Abri posters vaak tegen in ‘wachthokjes’ bij bus- en tramhaltes. Letterlijk vertaalt betekent abri ook wachthokje. Vandaar dat je dit formaat poster hier vaak ziet hangen. Een abri poster is daarom ook niet te missen. Wilt u zich dus kenbaar maken en uw boodschap duidelijk overbrengen, dan kunt u kiezen voor een abri poster.

Poster B2

Een B2 poster wordt vaak gebruikt als opvallend promotiemiddel. Dit formaat poster betreft een afmeting van 600 x 700 mm. Kies voor een B2 als u op zoek bent naar een betaalbare poster die genoeg ruimte biedt voor uw ontwerp en informatie. Een B2 poster werkt goed op plekken waar veel mensen zijn, zoals hotspots of openbare ruimtes. Daarnaast zie je dit formaat veel verschijnen bij reclame-uitingen, omdat het een originele afmeting is. Ideaal voor als u op zoek bent naar een middelmaat poster. Een poster die niet te groot én niet te klein is.

Poster B1

Een B1 poster zit eigenlijk tussen een A0 en A1 poster in. Het formaat van een B1 poster is dan ook 700 x 1000 mm. Dit formaat verleent zich ideaal als u op zoek bent naar een tussenformaat poster. Als u een B1 poster gebruikt, kiest u ervoor om op te vallen. Laat uw poster afdrukken op een B1 formaat om aandacht te trekken en uw boodschap goed over te brengen.

 

Tip voor het kiezen van een poster

Een laatste tip: belangrijk is om allereerst duidelijk te hebben waarvoor u uw poster wilt gebruiken en welke doelgroep u ermee wilt bereiken. Dit zijn twee aspecten om goed in de gaten te houden bij het kiezen van een formaat. Komt u er niet uit? Dan kunt u Flyer 2000 ook benaderen voor advies en het drukken van posters.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »