Poster ontwerpen? 6 tips voor een goede poster
- Geplaatst op
Posters worden vaak ingezet bij marketing- of reclamecampagnes, omdat ze door hun grote formaat opvallen en mensen aanspreken. Vandaar dat u vaak posters tegenkomt op openbare plekken, denk aan treinstations, bushaltes en speciaal aangewezen posterlocaties, maar ook nabij een schouwburg, filmhuis of bioscoop. Met posters worden vaak nieuwe dingen of producten aangekondigd. Maar hoe kunt u uw poster eruit laten springen? Wij hebben een aantal tips voor u op een rijtje gezet!
1. creëer de juiste balans tussen tekst en beeld
Bij posters zult u vaak een combinatie van beeld en tekst zien. Bij een poster is het belangrijk dat deze precies datgene beschrijft wat u wilt vertellen. Daarom is een goede balans tussen tekst en visueel heel belangrijk. Vaak ziet u bij posters dat vooral beeld spreekt en tekst een toegevoegde waarde biedt. Dat is met een reden: teveel tekst op een poster stoot mensen af, want een passant kijkt gemiddeld slechts twee (!) seconden naar een poster. In deze twee seconden moet een boodschap direct duidelijk zijn. Daarentegen kan het zijn dat te weinig tekst er juist voor zorgt dat de boodschap niet goed of niet op de juiste manier overkomt. U kunt het zien alsof beeld de aandacht trekt en de tekst het verhaal vertelt, oftewel iets toevoegt aan het beeld.
2. Zorg voor een optimaal gebruik van de (wit)ruimte
De witruimte op een poster is eigenlijk net zo belangrijk als de met inkt gevulde ruimtes. Ga dus creatief om met witruimtes. Trek mensen naar bepaalde aandachtspunten op de poster. Dit kunt u doen door het witruimte zo te gebruiken dat het beeld die u gebruikt wordt versterkt. Zie het voorbeeld hieronder hoe u witruimtes kunt inzetten.
3. Introduceer een focuspunt
Bij het maken van een goede poster is het van belang te kijken waar u het focuspunt wilt hebben. Waar alle aandacht naartoe wordt getrokken, dat noemen we het focuspunt. Het centrale midden is natuurlijk een veel gebruikt focuspunt, maar het is juist de kunst om met het focuspunt te gaan spelen, want deze hoeft zeker niet altijd in het midden. Speel en kijk hoe uw aandacht snel wordt getrokken en leef u in in uw doelgroep. Eigenlijk is dit minstens zo belangrijk als de boodschap die u wilt overbrengen.
4. Kies voor de juiste kleurencombinatie
Voor een posterbeeld is het heel belangrijk te kiezen voor kleuren die passen bij de boodschap die u wilt overbrengen. Kleuren prikkelen emoties. Let daarom goed op welke kleuren u kiest. Daarnaast is het ook goed om bij de keuze van kleuren te kijken hoe u deze inzet, en hoe deze tegen elkaar afsteken. Het is namelijk zonde als door de kleurencombinatie iets van de boodschap verloren gaat.
5. Vormen
Het gebruik van verschillende vormen op posters doet het vaak heel goed. Door vormen te introduceren kun je het beeld versterken. Daarnaast kunt u uw boodschap er super krachtig door maken. Mits het wel past bij het verhaal dat u wilt vertellen. Ook kunt u vormen inzetten om nog meer focus te leggen op het focuspunt. Maakt u bijvoorbeeld een poster voor een balletvoorstelling, kijk dan of u een ballerinavorm kunt gebruiken.
6. Passend lettertype
Duidelijk en goed leesbare teksten zijn een must. Ga daarom op zoek naar een lettertype dat fijn leest en niet voor aandachtsverlies zorgt. Posters hangen vaak op plekken waar mensen langskomen als ze onderweg zijn. Als u aandacht wil trekken én houden, dan is het belangrijk dat de teksten goed leesbaar zijn. Niet alleen het lettertype draagt hier aan bij, maar ook de achtergrond waar het lettertype tegen uit moet steken.
Dat waren ze dan, onze tips. Zonder twijfel kunt u met bovenstaande tips een briljante poster creëren. Wij kunnen niet wachten om uw poster te mogen drukken!
Direct uw poster laten drukken? Bekijk dan alle mogelijkheden en formaten. Wij bieden onder ander de volgende formaten posters:
A0 posters drukken
A1 posters drukken
A2 posters drukken
A3 posters drukken
Abri posters drukken
B1 posters drukken
B2 posters drukken